April 19, 2024

Εκπαιδευτικό Εργαστήριο Ήχου | Educational Sound Lab

Το ερευνητικό πρότζεκτ του Δημητρίου Σαρρή

Cultural Organology in the Classroom | Πολιτισμική Οργανολογία στην τάξη

Researching homemade instruments with the analytic tools of Cultural Organology offer news ways of understanding the presense of musical instrument playing in our life.

Η Πολιτισμική Οργανολογία, ένας όρος σχετικά νέος διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα, έχει αναδειχθεί σε πολύτιμο εργαλείο κατανόησης των Μουσικών Οργάνων, ειδικά όταν η μελέτη γίνεται στα Αυτοσχέδια Μουσικά Όργανα.

Η έρευνα στην τάξη έχει δείξει ότι η Πολιτισμική Οργανολογία στη Μουσική Εκπαίδευση προσφέρεται σε πολλούς τομείς για νέα μέσα και υλικά που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης.

Η Πολιτισμική Οργανολογία σχετίζεται με την Οργανολογία, δηλαδή τη σπουδή των Μουσικών Οργάνων, που μπορεί να είναι πρακτική αλλά και θεωρητική. Γι’ αυτό οι εφαρμογές της Πολιτισμικής Οργανολογίας στην τάξη αποδεικνύονται αποτελεσματικές τόσο όταν έχουμε Μουσικό Γραμματισμό Πεδίου, όσο και όταν έχουμε Γραμματισμό Περιεχομένου. 

Cultural Organology, a term relatively new internationally but also in Greece, has emerged as a valuable tool for understanding Musical Instruments, especially when the study is done on Homemade Musical Instruments.

Classroom research has shown that Cultural Organology in Music Education is offered in many areas for new tools and materials that meet the contemporary educational needs.

Cultural Organology is related to Organology, which is the study of Musical Instruments, both practical and theoretical. That is why the uses of Cultural Organology in the classroom are effective when we teach Disciplinary Music Literacy and when we teach Content Area Literacy as much.