April 30, 2024

Εκπαιδευτικό Εργαστήριο Ήχου | Educational Sound Lab

Το ερευνητικό πρότζεκτ του Δημητρίου Σαρρή

“Ελεύθερος Χρόνος” και “Μουσική Ελευθερία”…

Την Παρασκευή 3 Ιουνίου 2022 Παρουσιάστηκε στο Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας η εισήγηση “Από τί είναι το παιδί ‘ελεύθερο’ στον ‘ελεύθερο χρόνο’ του; Το παράδειγμα της Μουσικής”, στο πλαίσιο της ημερίδας των Παιδικών Χωριών SOS με θέμα: “Παίζω, Διασκεδάζω, Ξεχωρίζω”.

Στην εισήγηση έγινε μια προσπάθεια να παρουσιαστούν καίρια ζητήματα των δυνατοτήτων πρόσβασης των παιδιών στον κόσμο της Μουσικής, όταν πρόκειται για τον “ελεύθερο χρόνο” τους. Αν και ο χρόνος αυτός μπορεί να θεωρηθεί “ελέυθερος”, δεν είναι σίγουρο ότι τα παιδιά έχουν την “ελευθερία” να γνωρίσουν κάθε δυνατή πτυχή της Μουσικής, χωρίς να υπόκεινται σε κάποιες συστημικές “ανελευθερίες”.

Έχουμε πραγματική “Μουσική Ελευθερία” στον “Ελεύθερο Χρόνο” μας;

Ή μήπως, είμαστε παραδομένοι σε κανάλια και διόδους που κατευθύνουν τις επιλογές μας;

Ας μην ξεχνάμε πως υπάρχει μια ολόκληρη “βιομηχανία ελεύθερου χρόνου”, με σκοπό να αποσπάσει το χρόνο και τους πόρους μας ως τίμημα για συγκεκριμένα προϊόντα.

Tα ζητήματα πολλά και αλληλοσυμλεκόμενα.

Δεν είμαστε όμως ανίκανοι να τα αντιμετωπίσουμε.

Στα Παιδικά Χωριά SOS, ως προσκεκλημένος εκπαιδευτικός είχα την ευκαιρία να “πειραματιστώ” με μια εξαιρετική ομάδα εφήβων, επάνω στη μουσική “Trap” για την οποία θα ήταν ατόπημα να μην παραδεχτούμε ότι κυριαρχεί ως άκουσμα, ηθικός κώδικας, πρότυπο “στυπ” και υπόδειγμα “καλλιτεχνικής” δημιουργίας στα παιδιά και τους νέους της χώρας μας.

Με το παράδειγμα αυτό εξερευνήσαμε ζητήματα της “μουσικής ελευθερίας” των νέων, όταν “ακούν” μουσική η και “παίζουν” μουσική στον ελεύθερο χρόνο τους.

Στον μάλλον “μοναχικό” της δρόμο, η Εκπαίδευση, η Παιδεία, η Αγωγή, ο Γραμματισμός, ο χώρος δηλαδή της ανάπτυξης του νέου ανθρώπου με αξίες και αρχές, μπορούν να προσφέρουν στον μουσικά ελεύθερο άνθρωπο, στον Μουσικά Ελεύθερο Πολίτη.

Ευχαριστώ Θερμά όλους όσους με ευγένεια συνέβαλαν να ακουστούν και να  συζητηθούν οι απόψεις αυτές που απορρέουν από την εμπειρία και την έρευνα δράσης μου στις σχολικές μονάδες και όχι μόνο, όλα αυτά τα χρόνια. Τα Παιδικά Χωριά SOS και τους συντελεστές τους, τους μαθητές και το κοινό που μας τίμησε με την παρουσία του σε αυτή την εκδήλωση.

Ακολουθούν οι διαφάνειες της εισήγησης, η οποία επί του παρόντος δεν υπάρχει δημοσιευμένη, πέραν της ηχητικής καταγραφής που υπάρχει για αρχειακή χρήση.