April 27, 2024

Εκπαιδευτικό Εργαστήριο Ήχου | Educational Sound Lab

Το ερευνητικό πρότζεκτ του Δημητρίου Σαρρή

Wind-Percussion Tubes | Πνευσίκρουστοι Σωλήνες

Οι "Πνευσίκρουστοι Σωληνες" είναι μια απλή κατασκευή με πολλές εκπαιδευτικές και μουσικές εφαρμογές... || Wind-percussion tubes are a simple construction with many educational and musical ways to use...

Ο όρος “πνευσίκρουστος” περιγράφει τον σωλήνα εκείνο που αν και παράγει νότα δια της δόνησης του αέρα (συνεπώς το μήκος και μόνο καθορίζει το ύψος της νότας και όχι η μάζα όπως στα κρουστά), ο αέρας ενεργοποιείται με κρούση και όχι τις συνήθεις μεθόδους (γλωττίδες, σχισμές, οπές κ.λπ.).

Πρόκειται για απλούς χάρτινους σωλήνες καλά τυλιγμένους και αρμοσμένους π.χ. με λάστιχα, σε μήκη που αποδίδουν τις νότες που επιθυμεί ο να έχει ο εκπαιδευτικός – εμψυχωτής στην ομάδα του.

Οι “πνευσίκρουστοι σωλήνες”, που για συντομία στο δημοτικό σχολείο ή το νηπιαγωγείο αναφέρονται και ως “μουσικοί σωλήνες”, κάνοντας την εμφάνισή τους σε πανεπιστημιακά μαθήματα το 2004 – όταν οι φοιτητές έρχονταν στο μάθημα με μόνα εύπλαστα “υλικά” τις φωτοτυπίες τους – διανύουν μια μακρόχρονη πορεία στην οποία έχουν βρει πολλές εφαρμογές.

Οι ποιο χαρακτηριστικές εφαρμογές τους είναι το “χαρτόφωνο” ή “σωληνόφωνο” με χορδιζόμενους σωλήνες, η μεθοδολογία της “ομορρυθμίας”, χρήσεις ως αυτοσχέδια όργανα σε διάφορες σχολικές ορχήστρες, κατασκευές για πολλές δραστηριότητες κινητικών δεξιοτήτων, λεπτής κινητικότητας, κατασκευαστικών δεξιοτήτων, αισθητικές κατασκευές και άλλα πολλά.

Η πρώτη εργασία με την οποία εισήχθηκαν οι “πνευσίκρουστοι σωλήνες” στην βιβλιογραφία βρίσκεται εδώ:

Σαρρής, Δ. (2006). Πνευσίκρουστοι σωλήνες και χαρτόφωνο: μια γνωριμία με τις μουσικές «αναστοχαστικές» κατασκευές. Στο “Μουσική σε Πρώτη Βαθμίδα. τ. 1. Αθήνα: Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. σσ. 79-88. ISSN: 1790-773X

The term “wind-percussion” describes a tube which, although it produces a note by vibrating the air (hence the length alone determines the height of the note and not the mass as in percussion), the air is activated by hiting the tube and not by conventional methods ( tabs, slits, holes, etc.).

These are simple paper tubes well wrapped and fitted e.g. with tires, in lengths that give the notes that the teacher wants to have in his team.

The “wind-percussion tubes”, which for quick in elementary school or kindergarten are also referred as “music pipes”, made their appearance in university courses in 2004 – when students came to class with only flexible “materials” their photocopies – go through a long course in which they have found many applications.

Their most characteristic applications are the “paperphone” or “tubephone” with tuned tubes, the methodology of “homorhythmia”, uses as improvised instruments in various school orchestras, constructions for many activities of motor skills, fine mobility, construction skills, aesthetic constructions and more.